Sunday, January 2, 2011

IMBASAN 2010 - Demam


2010 mmg byk tinggalkn kenangan pd aku (every year pun ckp camtu..) but then, klau cerita pasal demam, aku pun tk sangka, tahun ni at least 6 times aku demam + sakit.. n aku klau sakit, mmg seminggu gak laa... demam ni pd aku, adalah benda yg paling aku cuba elakkan.. mak aku pernah ckp, aku klau demam sgt teruk.. menyusahkan!! so, aku kesian kt mak, tgh2 mlm berjaga nk pastikan aku okey.. mmg kecik2 dulu, aku jarang demam, tp sekali demam sgt melampau!! haha!!


2010 ni, mungkin sbb faktor umur kot.. antibodi dh tk kuat nk lwn demam, tp kata org demam ni bagus, sahabat Nabi S.A.W pun menangis apabila mendapati dirinya tak demam dlm seminggu, krn demam tanda Tuhan ingat pd kita.. (Syukur...), demam jugak penghilang dosa2 kecil.. (alhamdulillah), dn demam membolehkan kita berehat dari aktiviti dn merenung sejenak kehidupan kita yang terlalu sibuk sehingga kdg2 terlupa dgn kewajipan.. dan demam laa yg menjadi peringatannya..


tp aku, ttp dgn aktiviti ku, walau demam aku tetap gagah ke kuliah.. tk sanggup nk ambil MC (atau sebenarnya malas nk ke pusat kesihatan). ditegur oleh pensyarah pun aku gagahkan juga diri krn masih di semester 1.. ada rakan ku kata, perubahan aku sgt ketara jika demam sebab aku akan jd sgt pasif.. (nampak sgt yg aku ni hyper ye..)


semasa cuti semester dn mengajar di sk jln u3 pun, demam gak, but this is my passion.. aku ghairah bergelar ckgu, semua tu aku tolak ke tepi.. malah tidak pernah sekali pun aku ponteng sepanjang bergelar guru..


kemudian di semester 2 pun aku demam lg.. bile miss fatin n miss farhana tegur rasa bahagia gak demam ni coz ada gak org yg take care ttg kita kn??.. n selain demam, sakit gigi.. Fuh!!!! this is the most terrible disease yg aku pernah alami!! sgt sakit! dan aku nekad amik MC utk kelas swimming.. mmg tk tertahan!!!


selepas bercuti akhir tahun, waktu sukan paralimpiad kat melaka, klau korg realize, aku pakai shade je sbb nk sorok mata aku yg sakit.. virus mana yg serang pun aku tk tau!! (ada kwn ckp it was d effect of gunung merapi...), n the conjuctivities make my 2 weeks of holiday suffer!! aku terlantar je kt umah, tingkap cermin dan langsir menjadi peneman.. hanya bergelap siang dn mlm aku!! its disaster!!! tp kt sini laa betapa Tuhan uji kekuatan aku.. aku sendiri melihat betapa syukurnya kesempurnaan yg diberikan selama ini!! (sampai satu tahap, aku mengajar diri aku utk tgk TV jauh2, bukak laptop only for purpose) semua ni sebab nk ensure my sight sense terjaga.. mmg dahsyat pengalaman sakit mata ni walaupun penderitaan tu tk laa smpi mcm sakit gigi..


n finally, minggu terakhir 2010, pun demam gak.. (masa menulis post ni pun masih terasa tk sedap badan) sampai aku jd tk faham apsal body aku ni lemah sgt.. tp aku gagahkan gak diri, go for the tuition as usual.. bdn aku jd sgt lemah n my stomach just become very fatigue!! mcm ada butterfly tgh terbang over my stomach.. hurrrm,,,


tp apa yg penting, sepanjang demam, mak aku buatkan air asam, letakkan kain kat kepala.. walaupun sebenarnya mak aku pun tgh demam pd waktu yg sama.. just imagine?? ada ke doktor yg akn buat camtu?? my answer is NO!!! my mom is the most awesome doctor yg aku ada!!! sehinga aku terfikir kn best klau demam sepanjang hidup.. hehe..


No comments:

Post a Comment